Jdi na obsah Jdi na menu

Recenze: Jiří Šmeral - Hřebečsko, náš kraj?

22. 3. 2010

ObrazekHistorikovi a doktorovi Univerzity Palackého v Olomouci Jiřímu Šmeralovi vyšel v únoru sborník textů původně psaných pro Svitavský deník a další regionální tiskoviny. Publikace Hřebečsko, náš kraj? přináší v mnoha případech nový pohled na dějiny Moravskotřebovska.

Po obsahové stránce nejde sborníku nic vytknout. Čtenáři, jímž bude nejspíše zájemce o regionální historii, nabízí Šmeral mnoho zajímavých poznatků z historických pramenů, které byly chtěně i nechtěně přehlíženy. Na přetřes tak například přicházejí oslavy 700. výročí první písemné zmínky o Moravské Třebové v roce 1957 či polemika nad tím, proč kraj uctívá jako významnou osobnost Oskara Schindlera, a ne rodáka z Městečka Trnávky Franze Spinu, profesora češtiny a člena československých vlád. Šmeral přitom ke každé jím komentované „zápletce“ přikládá citace z historických pramenů či starších regionálních dějepisných prací, odkazy na ně případný badatel najde na konci publikace.

Na jeden problém však u knížky narazíme – byť obsahově velmi zajímavá, nabízí pouze články, které již v minulosti vyšly na novinových stranách, nic nového. Přitom nejsou texty ani doplněny žádnými fotografiemi a vůbec grafická úprava 136stránkové publikace je značně sporá a jednoduchá. Navíc se v textech objevují také překlepy a několik pravopisných chyb. Když si k tomu přimyslíme poměrně vysokou cenu 200 korun, ztrácí dílko na atraktivnosti.

Pro zájemce o historii Hřebečska však toto jistě budou pouze podružné chybky na jinak čtivé a zajímavé publikaci, která boří některé regionální historické mýty.

Jan Šmeral – Hřebečsko, náš kraj?
vydala Univerzita Palackého v Olomouci 2010